Assalamualaikum dan selamat petang semuaaa. Hari ini sis nak sambung berkongsi cerita mengenai penilaian ICT dalam pendidikan awal kanak-kanak pula hehehe. Jom kita mulakan.
PENGGUNAAN ICT DALAM PROSES
PENILAIAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
Penilaian
adalah proses yang sistematik untuk mengumpulkan sesuatu maklumat iaitu
mengenai perkembangan pelajar untuk membantu guru membuat sesuatu penilaian
iaitu mengenai kanak-kanak.Tujuan adanya penilaian ini adalah untuk mengenal
pasti aktiviti susulan yang sesuai untuk membantu kanak-kanak mencapai sesuatu
objektif pengajaran dan pembelajaran mereka di prasekolah. Proses penilaian ini
adalah melibatkan aktiviti mengumpul, menganalisis serta menafsir sesuatu
maklumat yang diperolehi.
Maklum balas yang diberikan semasa
atau selepas melakukan sesuatu aktiviti penilaian adalah merupakan faktor yang
penting untuk menjayakan proses penilaian. Pertimbangan juga harus diberikan
kepada keperluan anak, psikologi kanak-kanak, perasaan anak-anak serta teori
bagi perkembangan kanak-kanak ketika proses penilaian dikembangkan. Untuk
memastikan kanak-kanak mecapai satu tahap pengetahuan serta kemahiran tertentu
sebelum memulakan sekolah formal. Standard pentaksiran yang dinyatakan dalam
KSPK haruslah mendapat pengakuan oleh semua pihak yang menggunakan kurikulum kebangsaan
ini.
1)
PERANCANGAN
Mendefinasikan
konstruk dan kaedah. Sebelum guru membuat penilaian terhadap seseorang pelajar,
guru perlu merancang untuk mengetahui siapa yang hendak dinilai , perkembangan
yang hendak diberi tumpuan dan begaimana untuk merakam.
2)
MEMBINA
Membina
instrument dan membentuk prestasi standard. Guru harus mengambil kira sesuatu
hasil pembelajaran iaitu seperti dalam komponen kurikulum prasekolah
kebangsaan.
3)
PELAKSANAAN
Pemantauan
dan menilai tingkah laku. Penilaian boleh dilakukan melalui pemerhatian.
Pemerhatian adalah satu kaedah penilaian yang sistematik untuk mengumpulkan
data atau maklumat serta merekodnya dengan tepat.
4)
RAKAMAN
Simpan
bukti. Merakam adalah aktiviti yang memantau maklumat iaitu mengenai
perkembangan, kemampuan, kemajuan serta pencapaian seseorang pelajar. Maklumat
mengenai rekod juga harus dikemaskinikan untuk memudahkan guru untuk membuat
rujukan mengenai pembelajaran pelajar. Kaedah mengumpulkan serta mencatatkan
maklumat boleh juga dilakukan melalui senarai semak, rekod secara berterusan.
5)
ANALISIS
Menganalisis
data yang telah dikumpulkan. Data atau sesuatu maklumat yang diperoleh akan
dianalisis serta hasil yang telah diperoleh akan menentukan tindakan susulan
oleh guru.
Semoga
apa yang disampaikan ini akan memberikan manfaat kepada anda semua ya. Babaiii
semoga berjumpa lagi di lain hari. See you….
RUJUKAN
https://www.teacherlyyears.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan