Jumaat, 16 Oktober 2020

PERMAINAN INTERAKTIF DALAM PROGRAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK (BAB 7)

 




Haiii!! Assalamualaikum dan salam sejahtera semuaJ. Apa khabar semua. Sihat ke? Harap semuanya sihat dan baik-baik sahaja ya sebab semakin hari semakin meningkat pula kes Covid-19 dan semakin hari semakin ramai pula yang mati. Takut pulak sis rasa hehehe. So sis harap anda semua duduk di rumah, bersihkan tangan dengan sabun dan keluar jika ada hal penting sahaja ya. Covid-19 semakin berleluasa dah sekarang ni dan take care of yourself okey.Semoga kita semua selamat dan di lindungi oleh Allas SWT. Adoii ke lain dah sis ni hahaha. Kalau bab bercerita benda lain laju dan segar je mata. Kalau nak bercerita mengenai pembelajaran mengatuk pulak sis rasa




. Adoilahhh. Biasalah kan. Lagi-lagi kalau time nak buka then baca buku, lagi mengantuk. Haishhh syaitan ni memang suka bagi melalaikan.

Shuhh shuhh nyah ko dari sini wahai syaitan sis nak berkongsi ilmu dengan orang ramai hehe. Sebelum bermula mari kita sama-sama baca al –fatihah moga dapat dijauhi daripada godaan syaitan dan semoga apa yang di sampaikan akan diterima. Sambil tu jom ler pasang lagu sambil mengarang penulisan ini agar tidak mengantuk hehehe..Okey jom kita sambung pembelajaran ICT pada hari ini iaitu mengenai topik 7 iaitu permainan interaktif dalam program pendidikan awal kanak-kanak… Jeng,jeng,jeng….




APA ITU PERMAINAN INTERAKTIF???

Kalau kita lihat pembelajaran melalui permainan interaktif ni ianya adalah merupakan salah satu pendekatan cara pembelajaran iaitu belajar sambil bermain. Kepentingan permainan interaktif ini juga mampu menjadikan sesuatu pembelajaran itu lebih menyeronokkan, menarik serta berkesan. Permainan interaktif juga sesuai digunakan untuk kanak-kanak belajar. Pada masa kini, kita dapat lihat bahawa kanak-kanak apabila diajar berpandukan buku semata-mata, ianya akan menjadikan kanak-kanak tersebut rasa bosan kerana hanya pandukan buku sahaja. Kalau masa kini kita dapat lihat guru banyak menggunakan sesuatu cara agar sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran akan berasa lebih seronok iaitu seperti dengan adanya permainan interaktif iaitu bermain sambil belajar. Bermain sambil belajar ni sangat penting untuk kanak-kanak kerana ianya dapat meningkatkan, mengembangkan minda serta otak kanak-kanak. Secara tidak langsung, kanak-kanak dapat bermain sesuatu perkara dan di samping itu guru tu menerapkan pembelajaran bermain sambil belajar dan kanak-kanak tidak akan berasa bosan di dalam sesuatu pembelajaran dan mereka akan lebih berasa seronok lagi untuk belajar dan untuk menerokai sesuatu yang baharu. Menurut Maria Montessori (1912), beliau menekankan bahawa kanak-kanak belajar sesuatu semasa kanak-kanak bermain dan belajar iaitu dari persekitaran di sekeliling mereka. Guru juga harus merancang pembelajaran untuk kanak-kanak belajar dengan gembira agar mereka dapat berinteraksi dalam pembelajaran.

            Selain itu, permainan interaktif merupakan sesuatu permainan yang menggunakan komputer multimedia iaitu seperti menampilkan cerita,gambar,bunyi serta lagu. Kanak-kanak juga dapat melibatkan diri secara aktif iaitu dengan permainan tersebut.Ini adalah merupakan permainan teknologi digital (perisian komputer) yang membantu serta dapat memberi kemudahan kepada pengajaran dan pembelajaran kanak-kanak. Permainan interaktif ini juga merangkumi interaksi interaktif serta pergerakan mesra kanak-kanak iaitu seperti permainan lumba matematik serta kad bergambar.



LAMAN WEB UNTUK KANAK-KANAK BERMAIN DAN BELAJAR DENGAN RIANG

1) Aplikasi Permainan Toca Boca



Permainan ini sesuatu untuk dimainkan oleh kanak-kanak lelaki dan perempuan kerana ianya berkonsepkan permainan. Permainan ini juga dapat menggalakan kreativiti bagi kanak-kanak. Tiada tuntutan masa atau skor dan ia dapat memberikan kanak-kanak kebebasan untuk meneroka kreativiti mereka iaitu dengan kemahiran untuk menyelesaikan masalah melalui kit permbinaan dunia maya.

 

2) National Geographic Kids


National Geographic Kids memperkenalkan kanak-kanak kepada dunia yang sebenar iaitu dengan adanya kuiz-kuiz interaktif, pagar sesat serta permainan memori yang lebih menyeronokkan untuk mempelajari mengenai haiwan atau angkasa lepas dan lain-lain.

 

 3) BrainPOP 



Brainpop adalah merupakan sebahagian daripada Gameup. Ia meupakan sebuah portal iaiatu di mana kanak-kanak dapat mengenalai mengenai subjek-subjek berdasarkan kokurilulumiaitu seperi seni, sains, kejuruteraan dan banyak lain.




APLIKASI MODEL ADDIE





GAMBAR RAJAH MODEL ADDIE


1) ANALYSIS (ANALISIS)

Dalam langkah ini, pembangunan perisian perlu untuk mengenal pasti masalah yang dihadapi serta cara untuk menyelesaikannya. Masalah dapat dikenal pasti melalui tinjauan, pemerhatian, temu bual dan sebagainya. Setelah mengenal pasti sesuatu masalah yang dihadapi, pembangunan perisian perlu untuk mencari faktor atau punca yang menimbulkan masalah. Dalam fasa analisis ini juga, aspek dari segi persekitaran pembelajaran, serta objektif pembeljaran dapat dikenal pasti.

2) DESIGN (REKA BENTUK)

Fasa reka bentuk adalah merupakan proses untuk memindahkan sesuatu maklumat daripada fasa analisis kepada satu lakaran fizikal yang akan digunakan iaitu dalam proses pembinaan. Semua maklumat dalam proses reka bentuk ini diambil dari fasa analisis permulaan. Dalam mereka bentuk perisian multimedia, perakara tersebut perlu diberi perhatian iaitu seperti perlu menentukan kandungan bagi perisian yang berlandaskan kandungan yang telah di rangka dalam fasa analisis dan juga menentukan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian dengan objektif bagi pembinaan perisian.

3)  DEVELOPMENT (PERTUMBUHAN)

Pembangunan melibatkan proses untuk menghasilkan atau membangunkan sesuatu perisian dengan menggunakan multimedia serta alat pengarangan. Pembangunan perisian perlu dibangunkan iaitu berdasarkan reka bentuk yang telah ditetapkan dalam fasa reka bentuk

4) IMPLEMENTATION (PELAKSANAAN)

Fasa ini digunakan oleh pembangun perisian untuk melaksanakan perisian multimedia. Kesemua elemen yang utama yang telah direka bentuk dalam fasa sebelum ini perlu digarapkan ke dalam fasa perisian iaitu dengan bantuan alat pengarangan.

5) EVALUATION (PENILAIAN)

  Fasa ini adalah merupan fasa penilaian serta penilaian perisian yang dibangunkan untuk memastikan grafik, isi kandungan, audio, dan antara muka perisian bersesuaian. Fasa ini juga menguji adakah sesuatu objektif perisian itu tercapai ataupun tidak.



IBU BAPA DAN GURU MEMAINKAN PERANAN YANG PENTING DALAM MEMBANTU PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN ANAK-ANAK BERKESAN DAN MENYERONOKKAN

PERANAN IBU BAPA

1) Ibu bapa perlu mempelajari mengenai konsep bermain agar mampu mengajar kepada anak-anak

2) Ibu bapa perlu meluangkan masa bersama anak-anak untuk mempelajari mengenai sesuatu perkara iaitu emluangkan masa bermain dan belajar bersama mereka.

PERANAN GURU

1) Guru perlu mempelbagaikan lagi cara pengajaran

2) Guru perlu merancang sesuatu pembelajaran yang ingin dilakukan

3) Menyediakan pelbagai program yang berkaitan dengan pembelajaran



Kita perlu menggunakan pelbagai cara dalam mendidikan anak-anak agar mereka ingin mengetahui dan mempelajari mengenai sesuatu perkara. Jika tidak mempelbagaikan sesuatu dalam teknik pengajaran dan pembelajaran, ia akan menyebabkan kanak-kaanak berasa bosan untuk nak belajar.Sekian sahaja penyampaian daripada saya. Saya berharap semoga penyampaian yang disampaikan oleh saya bermanfaat buat anda semua, Semoga bertemu lagi di masa yang akan datang….




RUJUKAN

https://www.calciyum.com/ms/active-parenting/article-listing-games/games-8-sites-where-kids-can-play-fun-and-educational-games.html

https://cikgusyaida.wordpress.com/model-addie/

https://www.researchgate.net/publication/280734367_MODEL_ADDIE_DALAM_PROSES_REKA_BENTUK_MODUL_PENGAJARAN_

https://slideserve.com/paul-tyler/the-addie-model

 

 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

IMPIAN DAN MATLAMAT DALAM KEHIDUPAN

  Haii korang semuaaa!!! Sis sedih lah harini. Sis sedih sebabnya dah nak masuk ke penghujung tahun dah. Sis rasa baru je lagi sis umur 21 t...