Assalamualaikum
dan salam sejahtera. Hai! Saya Amirah Nadiah Binti Mansor. Saya merupakan
seorang pelajar University College of
Yayasan Pahang, Kuantan dan saya merupakan pelajar Ijazah Sarjana Muda
dalam Jurusan Pendidikan Awal Kanak-Kanak dan sekarang saya berada dalam
semester 3. Terima kasih kerana sudi datang dan membaca mengenai blog saya ini.
Blog saya ini adalah berkaitan dengan tajuk ICT dalam pendidikan awal
kanak-kanak dan saya ingin berkongsi serba sedikit mengenai ICT dalam
pendidikan awal kanak-kanak untuk memudahkan bakal-bakal pelajar serta guru
untuk mengetahui mengenai ICT dalam pendidikan awal kanak-kanak. Saya memohon
maaf sekirannya terdapat kekurangan di dalam blog ini kerana saya masih belajar
untuk mencari ilmu ini dan cuba memahami dengan lebih mendalam mengenai ilmu
teknologi maklumat dan komunikasi. Jika terdapat sebarang kesalahan, anda boleh
komen di ruangan di bawah. Semoga apa yang saya kongsikan ini dapat memberikan
manfaat dan semoga dapat dijadikan rujukan buat anda semua.
Hari
ini saya ingin menceritakan tentang topik 1 iaitu mengenai pengenalan kepada
ICT. Pada masa kini, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) adalah sesuatu
yang sangat penting untuk kita gunakan kerana ia juga dapat memudahkan proses
pengajaran dan pembelajaran buat para guru dan kanak-kanak. Dalam sistem
pendidikan, ICT dikatakan mampu untuk menyelesaikan sesuatu masalah pengajaran
dan juga pembelajaran secara berkesan dan efektif. ICT bagi pengajaran dan
pembelajaran kanak-kanak di prasekolah perlu diintegrasikan agar proses
pengajaran dapat berjalan dengan menarik serta lancar. Menurut Fauziah Ahmad,
(2006), penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran adalah menggunakan ICT
secara terancang serta bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan bagi proses
pengajaran serta pembelajaran menjadi dengan lebih berkesan serta lebih menarik
lagi.
DEFINISI TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT)
Apa
itu ICT? Teknologi maklumat dan komunikasi adalah satu istilah umum yang
menerangkan mengenai sebarang teknologi yang membantu menghasilkan, menyimpan,
berkomunikasi, memanipulasi atau menyebarkan sesuatu maklumat yang melibatkan
dengan teknologi komputer serta perkongsian dan perpindahan maklumat dalam
kehidupan. Menurut Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat, teknologi maklumat dan
komunikasi adalah merupakan teknologi yang berkaitan dengan penyimpanan,
pemerolehan, pem-prosesan serta penyebaran maklumat melalui penggunaan
teknologi komputer serta telekomunikasi.
KEPENTINGAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN
KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran bagi guru serta kanak kanak, mereka akan dapat lebih menguasai menggunakan teknologi-teknologi yang terkini yang dapat membantu mereka dalam memahami bagi setiap mata pelajaran yang dipelajari serta mereka dapat menyimpan, merekod serta memproses setiap maklumat yang telah mereka dapat .
Penggunaan ICT ini juga merupakan bahan
bantu mengajar (BBM) untuk para guru kerana ianya dapatmemudahkan digunakan
oleh guru secara berulang-ulang kali. Selain itu, proses pengajaran dan
pembelajaran akan lebih berkesan serta menarik dengan menggabungkan elemen multimedia
yang menggunakan flash, power point dan juga sebagainya. Secara tidak langsung
ianya dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih menyeronokkan dan juga
dapat menarik perhatian kanak-anak ketika proses pembelajaran
ASAS SISTEM KOMPUTER
Komputer dapat melakukan 4 operasi yang dapat menjadi elemen penting untuk kitaran proses maklumat. Antara asas sistem komputer adalah Input. Input adalah di mana komputer menerima data melalui peranti input. Komputer tidak dapat untuk melaksanakan sesuatu tugasan dengan baik jika terdapat kekurangan pada sesuatu data-data tersebut. Komputer akan menerima data melalui peranti input iaitu seperti tetikus (Mouse), papan kekunci (Keyboards), pengimbas (Scanner) dan sebagainya. Kedua adalah pemprosesan (Processing). Komputer mempunyai unit untuk melakukan arahan yang diberi iaitu dengan memproses data-data. Proses yang dilakukan adalah dengan menerima serta menyimpan data-data dari sesuatu peranti input dan kemudian akan diproses mengikut arahan serta dihantar hasilnya kepada peranti output. Ketiga adalah output. Output merupakan keputusan pemprosesan yang dapat dihasilkan oleh komputer anda atau dapat dicetak terus pada kertas cetak. Alat-alat output adalah seperti mesin pencetak (Printer), pembesar suara (Speaker) dan monitor (Monitors). Keempat adalah penyimpanan (Storage). Komputer dapat menyimpan data, program serta hasil pemprosesan untuk penggunaan masa depan. Ia memudahkan guru untuk menyimpan segala aktiviti-aktiviti dan tugasan sekolah yang telah dihasilkan dan disiapkan.
KOMPUTER DAN SIFATNYA
Bagi saya, penggunaan laptop atau komputer adalah sangat penting untuk digunakan pada masa kini. Setiap rumah perlu dilengkapi dengan sekurang-kurangnya satu komputer atau laptop kerana jika tidak memiliki laptop atau komputer, agak sukar untuk menyiapkan sesuatu tugasan dengan segera kerana di dalam komputer terdapat pelbagai kemudahan aplikasi yang boleh digunakan untuk memudahkan dan mempercepatkan proses kerja anda.
Ramai kanak-kanak yang sudah mahir menggunakan komputer pada masa kini kerana pemikiran mereka pada masa kecil adalah sangat kuat dan cekap. Apa yang saya nampak adalah komputer pada zaman dahulu dan zaman sekarang adalah berbeza kerana setiap zaman akan berlaku perubahan mengikut arus permodenan. Kalau macam dahulu ramai menggunakan komputer dan mesin menaip surat.
Zaman sekarang hanya
menggunakan laptop sahaja dan mudah untuk dibawa ke mana-mana sahaja kita
berada. Di bawah ini terdapat 5 generasi perubahan teknologi bagi komputer
iaitu anda boleh lihat berlakunya perubahan pembuatan komputer pada zaman
dahulu dan juga pada zaman sekarang.
GENERASI PERTAMA (1940-1956)
Semasa
generasi pertama komputer dikembangkan, komputer ini telah dilengkapi dengan
tiub vakum. Ianya adalah diperbuat dari kaca serta operasi sebagai komponen
penyimpanan serta pemprosesan data. Antara masalah yang berlaku pada generasi
ini adalah ianya menghasilkan haba dalam sesuatu jumlah yang besar yang boleh
merosakkan komputer tersebut dan malahan tiub vakum itu sendiri memang mudah
terbakar. Sebagai contoh, komputer dalam generasi ini adalah ENIAC dan beratnya
hingga 30 tan , mempunyai 18000 tiub vakum serta menempati ruang 30 hingga 50
kaki serta menggunakan sehingga sekurang-kurangnya 16000 Watt elektrik.
GENERASI KEDUA (1956-1963)
GENERASI KETIGA (1964-1971)
Pada
generasi ini, pembuat komputer telah menggantikan transistor dengan litar
bersepadu iaitu yang dikenali sebagai ICC (Litar bersepadu). Ini adalah
merupakan litar elektronik yang lengkap yang dibina di atas cip silikon yang
disebut sebagai semikonduktor. Sudah tentu komputer pada zaman ini lebih
dipercayai serta lebih padat berbaanding generasi yang kedua. Komputer
digunakan secara meluas pada hari ini kerana saiznya yang agak lebih kecil
serta dengan kos yang lebih rendah berbanding generasi sebelumnya.
GENERASI KEEMPAT (1971 – sekarang)
Pertama
kali mikroprosesor diperkenalkan iaitu di mana beribu-ribu ICT dibina di atas
satu kepingan silikon. Ruang generasi pertama yang menempati jarak antara 30
hingga 50 kaki dan kini telah dikemaskan beratus-ratus kali. Antara mikropemprosesan
yang diperkenalkan pada awal generasi ini adalah cip intel iaitu 4004 serta
semuanya diletakkan di dalam satu cip sahaja.
GENERASI KELIMA (Sekarang dan akan datang)
Ia
berdasarkan kecerdasan buatan (AI). Ianya masih dalam pembangunan, tetapi ianya
telah digunakan untuk beberapa alat elektronik pada hari ini. Sebagai contoh, aplikasi
bagi Siri Iphone dan juga telefon Samsung Galaxy SIV.
PERKAKASAN KOMPUTER
Perkakasan
komputer adalah merupakan komponen fizikal bagi sistem komputer. Perkakasan
komputer terbahagi kepada 5 iaitu:
1.
Unit Pemprosesan Pusat
2.
Peranti Input
3.
Peranti Output
4. Peranti Storan
5.
Sistem Komputer
Setiap
perkakasan tersebut mempunyai peranan serta fungsi yang tersendiri. Setiap satu
akan melengkapi antara satu sama lain.
Apa itu CPU?
CPU
merupakan Unit Pemprosesan Pusat atau juga dikenali sebagai Central Processing
Unit iaitu merupakan otak bagi sesuatu sistem. CPU berperanan untuk
menterjemahkan data input kepada maklumat output yang lebih bermakna juga. CPU juga merupakan litar elektronik
yang juga dinamakan sebagai pemproses mikro. CPU juga berperanan untuk
melaksanakan dan juga mengawal keseluruhan operasi komputer.
PERANTI INPUT
Peranti input merupakan perkakasan yang digunakan oleh pengguna untuk memberi arahan serta memasukkan program dan juga data kepada komputer. Semua peranti input mengekod (encode) maklumat kepada data agar ianya boleh diproses oleh sistem komputer. Antara contoh peranti input ialah:
Kamera Digital
PERANTI OUTPUT
Peranti
Output merupakan peralatan yang digunakan untuk memaparkan maklumat yang telah
diproses oleh komputer untuk didengar, dilihat atau digunakan oleh pengguna.
Peranti Output menukar data komputer iaitu kepada maklumat yang boleh difahami
oleh pengguna komputer. Antara contoh peranti output:
PERANTI STORAN
Komputer
merupakan peralatan elektronik yang berupaya menyimpan elektronik yang berupaya
untuk menyimpan data, maklumat, arahan serta dokumen. Ia juga boleh dipanggil
untuk digunakan pada bila-bila masa. Komputer menyimpannya di dalam bentuk
electromagnet dan ianya juga boleh dicapai oleh komputer sahaja. Storan
merupakan ruang ingatan bagi sesebuah komputer. Storan terbahagi kepada 2 iaitu
storan primer dan storan sekunder.
Storan
Primer
- Storan primer dikenali sebagai ingatan utama. Ia juga merangkumi RAM (Random-Access Memory) dan ROM (Read-Only Memory).
Storan primer adalah berada berasingan dengan CPU. Data serta suruhan perlu ada
dalam storan primer sebelum ia boleh dicapai oleh CPU.
Storan Sekunder
- Storan sekunder merupakan storan altenatif yang terdapat pelbagai jenis. Ia juga digunakan untuk menyimpan sesuatu program komputer serta dokumen. Storan sekunder adalah merupakan sebarang peranti storan yang direka bentuk untuk menyimpan data serta arahan dalam bentuk kekal tanpa disokong oleh sebarang bekalan kuasa.
SISTEM KOMPUTER
Sistem komputer adalah merupakan peranti elektronik yang berupaya untuk menerima data (input) iaitu menerusi peranti-peranti yang tertentu iaitu seperti papan kekunci oleh pengguna.
Data-data
tersebut akan diproses untuk menjadi maklumat yang berguna oleh CPU iaitu
menerusi perisian yang tertentu. Maklumat tersebut juga akan dipaparkan
(Output) iaitu menerusi peranti iaitu seperti monitor mahupun pada mesin
pencetak. Maklumat tersebut juga boleh disimpan (Storan) untuk kegunaan pada
masa akan datang nanti.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan