Pejam
celik-pejam celik sekejup je masa dah berlalu kan hmm .Dah nak masuk minggu ke
10 dah tak lama lagi.Cepatnya masa berlalu. Dah nak habis semester 3 dah. Rasa
baru je lagi belajar. Masa berlalu begitu pantas sekali kannn.Kalau tak guna
peluang sebaiknya dengan mencari ilmu sangat merugikan. Kalau ada sedikit masa
cari dan galilah ilmu kerana ia sangat berguna untuk membantu kita. Bukan dari
segi ilmu dunia sahaja kita perlu cari tetapi ilmu akhirat pun perlu dicari
juga.Kalau boleh biar seimbang kerana kita hidup di dunia hanya sementara dan
dunia hanyalah tempat persinggahan buat kita. Selagi ada peluang untuk menuntut
ilmu tuntulah ilmu. Sekarang dah minggu Ke-8 dah tau sekejup je kan. Jom kita
sambung topik seterusnya iaitu mengenai integrasi ICT dalam pengajaran dan
pembelajaran.
MATLAMAT INTEGRASI ICT DALAM
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Selain itu, penggunaan ICT dalam
pengajaran dan pembelajaran bagi pendidikan awal kanak-kanak perlu dirancang
dengan baik dan menggunakan bahan pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian.
ICT dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan awal kanak-kanak mesti sesuai
dengan usia kanak-kanak.
KENAPA INTEGRASI ICT PENTING?
Penggunaan
ICT dalam pengajaran dan pembelajaran bermaksud menggunakan ICT secara
terancang serta bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan serta keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran. Penggabungan ICT dalam melibatkan guru serta
pelajar. Ini bermaksud ICT digunakan sebagai wahana pengajaran dan pembelajaran
dan bukannya belajar mengenai ICT. Penggunaan teknologi perlu disatukan dengan
kaedah pengajaran. Guru perlu mengintegrasikan ICT untuk menambah nilai
aktiviti dalam pelajaran.
Selain itu, ICT juga perlu dasatukan
agar proses pengajaran dapat menjadi lebih berkesanserta menarik. ICT juga
dapat membantu kanak-kanak untuk membuat sesuatu yang kreatif. ICT juga perlu
disatukan ke dalam pelbagai komponen iaitu seperti penyatuan bahan pengajaran,
persekitaran yang sesuai dan juga minat kanak-kanak dengan gaya pembelajaran.
1) Meningkatkan kefahaman
kanak-kanak dalam pembelajaran
2) Meningkatkan imaginasi serta
kreativiti kanak-kanak
3) Meningkatkan kemahiran ICT
4) Membina persekitaran
pembelajaran yang mencabar dan seronok
TERDAPAT JUGA BEBERAPA FAKTOR YANG
TERHAD DALAM PENGGUNAAN TEKNOLOGI INTEGRASI DALAM SEKOLAH
2) Berlakunya maalah kewangan
3) Kekurangan tenaga pekerja
4) Kekurangan perkakasan dan
perisian
Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran boleh dilihat daripada 2 aspek iaitu:
1) Pengajaran (Guru menggunakan ICT)
2) Pembelajaran (Pelajar menggunakan ICT)
Dalam
pembelajaran, penggunaan ICT dapat dilakukan melalui pelbagai kaedah
pembelajaran iaitu:
1)
Pembelajaran Tutorial
Pembelajaran
tutorial merangkumi pembelajaran ekpositori iaitu di mana guru akan
menyampaikan maklumat pasif kepada kanak-kanak. Demonstrasi ditunjukkan kepada
kanak-kanak untuk menggunakan alat yang dikendalikan oleh sistem. Alat ICT yang
paling biasa digunakan untuk pembelajaran tutorial adalah seperti menggunakan
komputer dan perisian pendidikan iaitu sama ada di simpan dalam CD Rom, cakera
keras atau laman web. Penggunaan alat lain juga adalah termasuk e-mel( mel
elektronik)
2)
Penerokaan Pembelajaran
Penggunaan
ICT dalam pembelajaran eksploratif akan berlaku apabila ICT digunakan sebagai
medium untuk cari dan mengakses sesuatu maklumat, pengalaman dan mempelajari
pelajaran serta menonton demonstrasi. Pendekatan ini juga menyokong pendekatan
konstruktivisme yang mana teori pembelajaran yang menekankan pada pemikiran
kritis, penyelesaian sesuatu masalah dan pengetahuan membina melalui interaksi
sosial. Sebagai contoh adalah di dalam kelas sejarah, guru akan merujuk kepada
“Words” atau ensiklopedia dalam talian.
3)
Alat Aplikasi
ICT
sebagai alat aplikasi yang membantu kanak-kanak untuk melaksanakan tugas
pembelajaran. Sebagai contoh, kanak-kanak menggunakan perisian aplikasi umum
iaitu seperti MS Paint dalam menyusun gambar atau perisian aplikasi khusus
seperti Dot to dot editor dalam pembelajaran
1)
Buat pasukan sokongan
2)
Memilih perisian yang sesuai
3)
Latihan mengenai cara-cara menggunakan sesuatu komputer.
KESIMPULAN
Kesimpulannya,
teknologi maklumat dan komunikasi adalah sesuatu perkara yang amat penting
untuk kita pelajari dalam era teknologi ini. Bidang pendidikan juga tidak
ketinggalan dalam penggunaan teknologi maklumat iaitu dalam proses pengajaran dan
juga pembelajaran agar dapat melahirkan pelajar yang lebih berkemampuan.
Teknologi maklumat dan komunikasi telah diintegrasikan dalam proses pengajaran
dan pembelajaran. Justeru itu, kita dapat simpulkan bahawa dengan
mengintegrasikan teknologi maklumat dan komunikasi dalam pendidikan dapat
melahirkan generasi yang celik teknologi maklumat.
RUJUKAN
https://www.slideshare.net/AinaShafina/pengintegrasian-teknologi-dalam-pdp
Tiada ulasan:
Catat Ulasan