Jumaat, 23 Oktober 2020

ISU BERKAITAN ICT DALAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK (BAB 10)

 



Hai korangggg!!! Hari ni sis nak sambung share mengenai topik baru tauu iaitu mengenai isu berkaitan dengan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Okayy jom kita lihat apa yang ada dalam topik ni hehehe.

Okay first sis nak share apa itu definisi teknologi. Teknologi ni adalah merupakan aplikasi pengetahuan sains yang boleh memanfaatkan serta dapat menyelesaikan sesuatu masalah manusia yang dihadapi dalam kehidupan seharian manakala maksud penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran adalah penggunaan ICT secara terancang serta bersesuaian untuk meningkatkan kecekapan bagi proses dalam sesuatu pengajaan serta pembelajaran.

            Okay next jom kita lihat pula apa manfaat yang kita akan dapat kalau kita gunakan ICT dalamm pengajaran dan pembelajaran. Kalau kita atau guru guna Ict ni dalam pengajaran dan pembelajaran, guru dapat meluaskan konsep pembelajaran iaitu di mana guru dapat menyediakan suatu situasi pendidikan yang mencabar minda kepada murid cerdik yang memerlukan sesuatu aktiviti pengayaan. Ia juga membolehkan murid-murid untuk mengakses maklumat yang sukar diperoleh. Penggunaan ICT juga dapat menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih aktif serta dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih menyeronokkan. Guru juga dapat mempelbagaikan lagi proses pengajaran dengan menggunakan kemudahan ICT.

            Okay guysss belum habis cerita lagi. Jom sambung lagi hehehe. Sekarang kita lihat pula apa cabaran penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Antara cabaran penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran adalah penerimaan ICT oleh warga pendidik. Masih terdapat lagi golongan warga pendidik yang belum bersedia menerima sesuatu perubahan. Guru juga perlu dilatih dan dibekalkan dengan kemahiran ICT supaya dapat melakukan inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran. Selain itu adalah keselamatan ICT. Terdapat juga pelbagai ancaman serta serangan siber yang dilakukan oleh individu yang tidak bertanggungjawab yang dikenali sebagai penggodam. Ancaman juga terdiri daripada beberapa jenis virus komputer, malware dan cyberstalking.   

 So secara kesimpulannya, proses pelaksanaan transformasi bagi pendidikan memerlukan pendekatan serta strategi baharu agar setiap murid mampu untuk menguasai sesuatu kemahiran yang diperlukan dalam abad yang Ke-21. Tonggak utama dalam penyampaian Dasar bagi ICT dalam pendidikan adalah merupakan modal insan, belnjawan,infrasstruktur, dan sumber pembelajaran digital. Keempat-empat tonggak utama bagi dasar ini perlu menampakkan hasil nyata iaitu sesuatu keputusan yang boleh diukur yang dapat menyumbangkan kepada peningkatan sesuatu pencapaian murid serta matlamat lain iaitu pada peringkat kebangsaan.

 



RUJUKAN

https://emilychristinaedu3053.weebly.com

https://www.researchgate.net/publication

https://www.slideshare.net/SuhailiHanafi/cabaran-dan-isu-penggunaan-ict-dalam-pendidikan

 

 

           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

IMPIAN DAN MATLAMAT DALAM KEHIDUPAN

  Haii korang semuaaa!!! Sis sedih lah harini. Sis sedih sebabnya dah nak masuk ke penghujung tahun dah. Sis rasa baru je lagi sis umur 21 t...