Assalamualaikum dan hai semua!!! Pejam celik-pejam celik sekejup sahaja dah masuk penghujung bulan 9. Dah nak masuk bulan 10 pula kan. Rasanya baru je saya masuk belajar di Universiti awal bulan 9. Masa begitu cepat berlalu tanpa kita sedar. Saya merasakan masa begitu terlalu pantas dan sekarang saya dah belajar bab 3 dalam ICT pendidikan awal kanak kanak. Sekejup je dah belajar bab 3 kan. Hargai masa yang diberikan untuk cuba menggali seberapa banyak ilmu yang ada di muka bumi ini. Semoga penyampaian yang akan di sampaikan ini akan dapat memberi manfaat buat semua. Jika terdapat kesalahan atau apa-apa sahaja, anda semua boleh komen sahaja ya kerana saya budak baru belajar. J
3.1 KEBAIKAN MENGGUNAKAN ICT DENGAN
GAYA PEMBELAJARAN KANAK-KANAK
Kanak-kanak
yang berusia antara 2 hingga 6 tahun di peringkat pra-operasi dengan masih
menggunakan akal pemikiran (Auditori dan juga visual) untuk membina serta dapat
mengumpulkan maklumat dan ia juga bergantung kepada persepsi langsung anak-anak
(Persepsi kanak-kanak) dapat dibina melalui persekitaran, interaksi atau juga
bahan. Kanak-kanak juga dapat mengetahui apa yang salah serta apa yang betul
dengan cara mudah dengan menggunakan akal fikiran mereka dalam melakukan
sesuatu perkara.
Dasar
Wawasan 2020 juga telah memacu dalam penggunaan ICT secara meluas dalam
pendidikan negara iaitu melalui pelancaran projek Koridor Raya Multimedia iaitu
pada tahun 1997 melalui Projek Sekolah Bestari. Pelbagai usaha yang telah
dilakukan untuk membudayakan ICT di sekolah untuk merapatkan jurang digital
yang dihadapi oleh negara berbanding dengan negara yang maju. Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) juga telah melancarkan program pembestarian sekolah
untuk tujuan melengkapkan murid dengan kemahiran Abad yang Ke-21 yang menekankan
penggunaan ICT sebagai pemangkin. Penyediaan bagi capaian internet jalur lebar
adalah melalui Projek SchoolNet yang dilaksanakan untuk semua sekolah iaitu
secara meluas di seluruh negara. Baharudin (2005) mendapati bahawa penggunaan
teknologi harus diutamakan bagi menghasilkan sesuatu pengajaran serta
pembelajaran yang berkesan.
Antara
kebaikan penggunaan ICT pembelajaran kanak-kanak adalah:
Ø - Dapat
meningkatkan kemahiran dalam ICT
Ø - Dapat
meningkatkan pembelajaran dan juga kefahaman
Ø - Dapat
meningkatkan akses memandu sendiri untuk mencari sesuatu maklumat
3.2 KEBAIKAN MENGGUNAKAN ICT DALAM
PENGAJARAN DAN JUGA PEMBELAJARAN
1)
Dapat Menguasai Teknologi Terkini
Kanak-kanak
akan dapat menguasai teknologi terkini yang akan membantu mereka dalam memahami
bagi setiap mata pelajaran yang diproses, direkodkan, serta disimpan bagi
setiap maklumat yang diperoleh.
2)
Interaksi
Penggunaan
ICT dapat menjadikan pengajaran dan juga pembelajaran lebih aktif serta dapat
mewujudkan persekitaran pembelajaran yang amat menyeronokkan. Guru juga dapat
mempelbagaikan pelajaran serta tidak hanya menumpukan pada teknik, malahan ia
juga dapat meningkatkan kualiti bagi sesuatu pengajaran.
3)
Penilaian Dapat Dilakukan Setelah Aktiviti Selesai
Guru
dapat memberikan banyak tugasan interaktif iaitu dengan memberikan kepada para
pelajar aktiviti yang agak lebih mencabar serta menyeronokkan pada akhir sesi
pengajaran dan pembelajaran iaitu dengan menggunakan pelbagai pilihan aplikasi
internet di dalam talian.
3.3 KEKURANGAN ICT DALAM PENGAJARAN
DAN PEMBELAJARAN
Kalau
kita semua dapat lihat, ICT juga dapat memberikan kesan yang negatif terhadap
kanak-kanak dan ianya boleh menjejaskan diri anak-anak. Ramai ibu dan bapa yang
membiarkan anak-anak mereka untuk bermain dengan telefon bimbit, komputer atau
televisyen dan membiarkan sehingga lama dan mereka tidak mengetahui bahawa
perkara sedemikian boleh memberikan kesan yang negatif buat anak-anak. Ibu bapa
dan guru juga perlu memantau apa yang dilakukan oleh anak-anak. Antara kekurangan
ICT dalam pengajaran dan pembelajaran ialah:
1) Menjejaskan Kesihatan Kanak-Kanak
ICT akan memberikan kesan masalah kesihatan terhadap kanak-kanak iaitu berlakunya permasalahan seperti masalah penglihatan dan juga akan membuatkan kanak-kanak kekurangan nutrisi makanan kerana kanak-kanak tersebut hanya memberi tumpuan yang lebih terhadap permainan mereka sehingga mereka sanggup kelaparan dan tidak mahu makan.
2) Kurang Tidur
Ibu bapa yang tidak mengawal anak-anak mereka dalam menggunakan teknologi komputer ini di dalam bilik tidur, ia akan mempengaruhi waktu tidur bagi kebiasaan anak-anak. Ia akan menyebabkan anak-anak akan tidur pada lewat malam. Hal ini akan menberikan kesan yang negatif terhadap prestasi serta kecergasan anak-anak dalam bidang akademik mereka.
3) Memberikan Kesan Terhadap Sikap
Kanak-kanak yang menonton terlalu banyak komputer dan telefon bimbit boleh menurunkan prestasi bagi akademik mereka dan terutamanya dalam kemampuan untuk membaca. Membaca memerlukan pendahuluan atau kedalaman tetapi pemikiran kanak-kanak yang menonton terlalu banyak televisyen akan menjadikan mereka kurang untuk sabar dengan mana-mana aktiviti yang memerlukan pembacaan.
3.4 FAKTOR DAN MASALAH KESELAMATAN
DALAM MENGGUNAKAN ICT
Pertumbuhan
ICT yang pesat dapat memberikan cabaran yang besar kepada keselamatan ICT.
Ianya sejajar dengan peningkatan serta permintaan dan juga pertumbuhan, ancaman
pencerobohan ICT juga dapat meningkat. Oleh itu, faktor dalam melaksanakan
keselamatan ICT dalam pendidikan haruslah diambil kira. Dalam pendidikan awal
kanak-kanak, keseimbangan sering timbul iaitu yang berkaitan dengan kanak-kanak
yang menggunakan komputer iaitu seperti:
a)
Menganggu aspek perkembagan pemikiran kognitif kanak-kanak
b)
Memberikan kesan yang negatif terhadap perkembangan sosial kanak-kanak
c)
Menyebabkan kanak-kanak akan terdedah kepada kandungan yang tidak sesuai
Terdapat beberapa masalah yang dihadapi dalam ICT iaitu seperti:
1) Forgery (Pemalsuan)
Forgery
adalah merupakan penyamaran dan pemalsuan identiti iaitu dalam penghantaran
sesuatu mesej iaitu melalui e-mel dan termasuk dengan penyalahgunaan serta
mengenal pasti pencurian maklumat, penipuan dan juga pengintipan.
2) Malicious Code
Malicious Code adalah merupakan sejenis kod komputer yang amat berbahaya yang direka untuk mewujudkan sistem yang membawa kepada pintu belakang, pencurian maklumat serta pelanggaran keselamatan, data dan juga potensi kerosakkan lain iaitu pada sistem fail dan juga komputer. Ia juga merupakan ancaman yang tidak disekat oleh perisian antivirus iaitu dengan sendirinya. Menurut Kaspersky Lab, tidak semua bagi perlindungan anti virus dapat untuk menangani jangkitan tertentu iaitu yang disebabkan oleh kod yang jahat. Ia juga melibatkan serangan virus, worm, Trojan horse, spyware dan sebagainya.
3) Spam
Spam merupakan
emel yang dihantar ke akaun emel orang lain iaitu akaun emel yang tidak
dikenali dan juga penghantaran dalam satu masa dan ianya secara berulang-ulang.
Ini juga akan menyebabkan berlakunya kesesakan rangkaian serta tindak balas
akan menjadi perlahan.
FAKTOR KESELAMATAN DALAM MENGGUNAKAN ICT DALAM PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK
1)
Membalas Kejadian Dalam Talian
Ruang
dan sifat lingkup tugas dalam keadaan ini akan berbeza-beza iaitu mengikut
sejumlah faktor. Misalnya tanggungjawab dan peranan pekerja iaitu sama ada
kejadian tersebut berlaku di dalam atau pun di luar waktu persekolahan.
2)
Pendidikan Keselamatan Siber
Setiap
sekolah mempunyai tanggungjawab dalam mendidik para pelajar iaitu dalam
menangani tingkah laku yang bertanggungjawab semasa dalam talian. Sumber serta
strategi telah dikembangkan untuk menyokong kesejahteraan bagi semua pelajar.
Sekolah sebaiknya cuba untuk mengambil dan menggunakan pendekatan holistic dalam pendidikan keselamatan
siber. Isu serta amalan keselamatan siber perlu dimasukkan ke dalam perancangan
kurikulum sekolah serta perlu di ajar secara tepat dan jelas.
RUJUKAN
https://www.kaspersky.com/resources-center/definitions/malicious-code
https://slideshare.net/ISMAILMAMAT/ict-dan-multimedia-kanak-kanak-prasekolah
https://sumberdigital.wordpress.com/2015/10/31/ict-dalam-pendidikan/
https://www.ukm.my/wadahict/547-2/
https://www.scribd.com/document/393638912/Kebaikan-Dan-Keburukan-Teknologi-Pendidikan-Dalam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan