Hai,hai, hai semua. Cuaca sangat indah pada hari ini. Sungguh aman dan amat menyenangkan. Baru ni kami belajar bab 4 iaitu mengenai hubungan antara kognitif dan ICT. Korang tahu tak kalau belajar mengenai ICT ini sangat seronok tau. Banyak perkara yang kita tak pernah tahu dan dengan belajar mengenai ICT banyak sesuatu yang baru kita dapat ketahui.
TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF OLEH
JEAN PIAGET’S
Korang tau tak siapa tu Jean Piaget’s? Haa, kalau belajar bidang pendidikan awal kanak-kanak nama ni memang sering kita dengar tau dan kalau korang pernah belajar mengenai teori dalam pendidikan awal kanak-kanak lagilah korang pernah dengan nama dia. Jean Piaget’s ni dia mencipta teori kognitif tau. Teori kognitif ni dia melibatkan pemikiran bagi seseorang. Jean Piaget’s telah menyatakan bahawa terdapat 4 peringkat dalam pertumbuhan kognitif iaitu:
1) Peringkat Sensorimotor
Peringkat sensorimotor ni dia melibatkan umur dari awal kelahiran sehingga umur 2 tahun. Pada peringkat ini, pengetahuan bagi bayi adalah sanagt terhad dan ianya juga bergantung kepada rangsangan deria serta aktiviti motor.
2) Peringkat Praoperasi
Pada praoperasi ini dia melibatkan kanak-kanak yang berumur dari 2 tahun sehingga umur 7 tahun. Pada peringkat ini , kanak-kanak cuba untuk belajar dengan menggunakan bahasa tetapi kanak-kanak tidak berupaya untuk memanipulasikan maklumat serta tidak berupaya untuk mengambil sudut pandangan bagi pihak orang lain.
3) Peringkat Operasi Konkrit
Peringkat Operasi Konkrit ini ianya melibatkan kanak-kanak yang berumur dari 7 hingga 11 tahun. Pada peringkat ini, kanak-kanak dapat memahami bagi sesuatu operasi konkrit dan kanak-kanak juga mula untuk berfikir secara logic mengenai perkara tentang konkrit tetapi sukar untuk mereka memahami konsep bagi abstrak dan juga sukar untuk membuat andaian.
4) Peringkat Operasi Formal
Peringkat
Operasi formal ini melibatkan kanak-kanak yang berumur 11 tahun sehingga 15
tahun. Peringkat ini adalah melibatkan keupayaan kanak-kanak untuk berfikir
megenai konsep-konsep abstrak serta munculnya pemikiran deduktif, pemikiran
logic serta perancangan yang amat bersistematik.
KONSEP ASAS BAGI PERKEMBANGAN
KOGNITIF OLEH JEAN PIAGET’S
Terdapat
4 konsep asas bagi perkembangan kognitif oleh Jean Piaget’s iaitu:
1)
Skemata
Skemata
merupakan struktur kognitif yang membolehkan seseorang individu untuk
menyesesuaikan dan menguruskan diri iaitu dengan persekitaran. Skema juga
merupakan proses untuk membuat, membuat perubahan, menyempurnakan, mengatur
serta mengurus. Sebagai contohnya, semasa bayi telah dilahirkan, skema yang ada
bagi bayi tersebut ialah dia menahan serta menghisap jari.
2)
Asimilasi
Asimilasi
merupakan proses kognitif iaitu di mana seseorang menyatukan semua maklumat
baru atau sesuatu pengalaman baru ke dalam skema yang ada iaitu sesuatu
penyerapan maklumat yang baru ke dalam struktur yang telah ada.
3)
Akomodasi
Akomodasi
merupakan pengubahsuaian skema yang telah ada untuk menerima sesuatu maklmuat
yang bar user dikenali juga sebagai penyesuaian dan dapat menghasilkan
perubahan kualitatif serta pengembangan skema.
4)
Keseimbangan
Keseimbangan
merupakan kombinasi bagi proses asimilasi dan juga penyesuaian yang dapat
membantu keseimbangan bagi kepercayaan, pengetahuan dan juga pengalaman.
Keseimbangan dicapai apabila anak-anak dapat mengimbangkan proses bagi
penyerapan dan pengubahsuaian. Jikan kanak-kanak sudah mencapai tahap
keseimbangan, mereka dapat menyesuaikan maklumat yang telah mereka terima.
KOMPONEN KOGNITIF DALAM KURIKULUM
PRASEKOLAH
Berdasarkan
kurikulum prasekolah, pertumbuhan kanak-kanak dapat dicapai melalui 6 komponen
bersepadu dalam pengajaran dan juga pembelajaran. Antara 6 komponen tersebut
adalah:
1)
Pertumbuhan fizikal
2)
Bahasa dan komunikasi
3)
Perkembangan sosial
4)
Perkembangan kognitif
TEORI LEV VYGOTSKY
Korang
tau tak yang Lev Vygotsky ni dia sangat terkenal sebagai psikologi pendidikan
yang memperkenalkan teori sosiologi. Teori yang dinyatakan oleh beliau adalah
gabungan bagi teori kognitif dan juga sosial. Wah!!! Hebat sangat dia kannn.
Lev Vygotsky ni, dia ada buat 3 bahagian bagi teori perkembangan kreatif iaitu Zon
perkembangan proximal atau lebih dikenali sebagai ZPD, Perancah (Scaffolding), serta bahasa dan
pemikiran.
1)
Zon Perkembangan Maksimal
Zon
perkembangan maksimal merupakan penerangan mengenai bagaimana sesuatu kemahiran
yang sukar untuk dilakukan oleh kanak-kanak dapat dijayakan dengan bantuan
serta bimbingan orang yang lebih dewasa atau rakan yang sebaya yang lebih mahir
dalam sesuatu perkara.. Terdapat tiga had dalam ZPD iaitu had paling bawah
adalah keupayaan kanak-kanak melakukan sesuatu perkara dengan bantuan daripada
orang dewasa. Had atas ialah sesuatu perkara yang kanak-kanak dapat lakukan
tanpa memerlukan bantuan daripada orang lain.
2)
Perencah (Scaffolding)
Korang
tahu tak apa itu perancah? Ni perancah tau. Bukan perencah dalam masakan tu
hihihiJ.
Perancah ni merupakan perubahan yang berlaku pada tahap sokongan. Perancah
merupakan istilah yang berkait rapat dengan perkembangan kognitif yang telah
digunakan oleh Vygotsky untuk menggambarkan perubahan bagi sesuatu sokongan
semasa sesi pengajaran dan pembelajaran iaitu di mana berlakunya perubahan
bimbingan mengikut tahap kemampuan anak-anak.
3)
Bahasa dan Pemikiran
Menurut
Vygotsky, kanak-kanak ni kan, mereka menggunakan pertuturan untuk menyelesaikan
sesuatu tugasan yang diberikan. Beliau juga percaya bahawa kanak-kanak pada
usia ini dapat menggunakan bahasa untuk membimbing, merancang serta dapat
memantau tingkah laku mereka.
PERANAN GURU DALAM ICT
Korang
tau tak, guru perlu memainkan peranan mereka dalam membantu dan mendidik
kanak-kanak dalam menggunakan ICT. Pada masa kini, kanak-kanak lebih suka
menggunakan peralatan yang canggih berbanding belajar dengan menggunakan buku.
Guru perlu mengetahui cara agar kanak-kanak tersebut tidak bosan apabila ketika
belajar di dalam kelas. Pada era 21 ini, para guru perlu meningkatkan kemahiran
mereka dalam menggunakan ICT dan guru perlu menggunakkan apa yang telah mereka
pelajari mengenai ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Antara peranan
guru dalam ICT adalah:
1)
Memberi peluang belajar yang sama iaitu kepada semua pelajar dengan kebolehan
yang berbeza.
2)
Mempelbagaikan proses bagi pengajaran dan pembelajaran.
3)
Meningkatkan kecekapan serta keberkesanan bagi hasil bagi sesuatu pembelajaran.
Sekian
sahaja cerita daripada saya. Moga kita berjumpa lagi di topik yang akan datang.
Bye J
Tiada ulasan:
Catat Ulasan